onsdag 3 oktober 2012

Det här är vår historia.

I början är vi alla lika. Sätt tre barn från helt olika delar av världen, låt oss säga Indonesien, Gambia och Ryssland, framför varandra och de kommer att finna sig snabbt. De kommer att börja leka tillsammans. Så enkelt är det. Så enkelt var det.

Vi började på samma dagis när vi var två år gamla, såg nästan likadana ut också. Båda var små till växten, hade blåa ögon och nästan kritvitt hår de första åren. Det var vi från början och så fortsatte det. Vi följde med varandra hem efter skolan, lekte i trädgårdarna. Åt middagar i varandras kök, gick på barnkalas tillsammans. Frågade chansen åt den andra när det behövdes och lekte häst på skolgården varje dag. När vi blev äldre lånade vi istället kläder av varandra, jag har fortfarande en svart kofta i min garderob som är din. Jag hittade den när jag skulle flytta i augusti och visste inte vad jag skulle göra av den. För det var vi varje dag. Varje dag i fjorton år. Men det är inte vi längre.

Det låter så dramatiskt när man säger det. Som att det slutade med ett bråk, som att det slutade med att vi avskydde varandra. Inget kunde vara mer fel. Vi började på olika skolor på gymnasiet. Vi som var vana vid att se den andra så fort vi tittade upp ur bänken befann oss nu 1600 meter för långt ifrån varandra. Och någonstans där, bland alla prov och sena nätter och utgångar och nya människor tappade vi bort oss.

Nu är det istället 634 000 meter mellan oss. Vi valde helt olika vägar, hamnade på helt olika platser, fick huvudrollen i helt olika liv. Ibland går jag in på din facebook för att försöka komma lite närmare, men brukar istället slås av hur långt avståndet har blivit. På din profilbild finns en liten pojke vars ansikte jag inte känner, en liten pojke som är din son. Jag vet inte hur gammal han är nu, kanske två år. Kanske är han precis så gammal som vi var när vi lärde känna varandra. Kanske har han börjat på dagis. Kanske hittar han en lika fin vän som den jag hade i dig.  

(Krönika i City publicerad i måndags, här kan man läsa den och alla andras krönikor)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar