måndag 24 september 2012

It gets terribly dark here.

Det är den tjugofjärde september och jag vet att det är flera månader kvar tills det är vinter på riktigt. Men det är redan höst i luften, redan en grå novemberhimmel över en när man går ut. Och jag vill inte. Vill inte alls.

Snart är träden helt nakna och trottoarerna fläckiga av brandgula löv. Snart är det frost på cykelsadeln när man ska cykla till morgonföreläsningen. Jag brukade tänka att höst var mysigt. Att man kunde krypa upp med en kopp te där hemma och tända ljus. Och det kan man, men det kan man resten av året också.

Jag hatar att det är mörkt när man vaknar och mörkt när man promenerar hem på eftemiddagen. Jag hatar stelfrusna fingrar och torra vinterläppar. Jag hatar trötthet och förkylningar. Hatar att stå i kö till utestället i tunna nylonstrumpor och halka runt i snöblandat regn när man är på väg hem klockan fyra en lördagsmorgon.

Jag hatar att alltid frysa. För man tappar alltid bort den ena vanten och glömmer att ta på sig halsduk och jag vill inte gå klädd i praktiska, vattenavvisande jackor.

Det värsta är känslan av att det aldrig tar slut. Någon gång i februari brukar den komma, och man tänker att det blir aldrig mer vår. Det blir aldrig mer picknick och sol och jeansshorts och kvällar som obemärkt övergår i morgon. Det har varit vinter för alltid, kommer fortsätta vara det i tusen månader till.

Men till slut vänder det. Det gör ju alltid det. Helt plötsligt är det maj och bruna ben och man glömmer bort vintern. Tills det en dag kommer över en. Det kanske är den tjugofjärde september och man kanske gick ut på en kvällspromenad och insåg att den är här nu. Evighetsvintern. Sex månader från och med nu.

Fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar