onsdag 26 september 2012

Önska bort önska nytt



Jag läser knappt böcker längre. Jag har börjat på kanske tio romaner i år som jag fortfarande inte avslutat. De ligger i en hög nedanför sängen och väntar på jagvetintevad.

Jag hinner inte läsa böcker längre. Det är så klart inte sant. Man hinner allt man vill hinna. Men det är som att jag inte får någon ro, som att jag inte orkar sätta mig in i en person som inte finns på riktigt. Det finns så många verkliga att lära känna istället när man flyttar till en ny stad.

”Önska bort, önska nytt” blev den första bok som jag avslutat sedan... Juni? Den hade något annorlunda. Var annorlunda i form, berättarteknik, allt.

I boken ges inte mycket bakgrundshistorier och detaljer, det finns bara några få meningar på varje sida. Boken består av åtta korta berättelser, men var och en av dem lyckas säga mer än de flesta romaner jag försökt plöja igenom i år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar